U nemogućnosti da se uključimo u praćenje i analizu nedavnih lokalnih izbora u Srbiji
iz mnoštva komentara i ocena FBD izdvaja premliminarne ocene i jednu analizu koju je uradila NVO Crta svakako jedna od najpouzdanijih organizacija koja edukujući domaću javnost godinama sistemski prati i analizira izbore koji se organizjuju u Srbiji.
Tekstovi koje preuzimamo Preliminarna ocena i Analiza poništavanja jednog prigovora objavljeni su 9. odnosno 13. juna 2025. godine na njihovom websitwebsite-u odakle ih prenosimo bez ikakvih interetvencija i sa punim uvažavanjem.
Porazavajuće pouke i jedna analiza
Preliminarna ocena
Izbori u Zaječaru i Kosjeriću održani su u izrazito nepoštenim i neslobodnim uslovima, a atmosfera izbornog dana podsećala je na opsadno stanje. Predizbornu kampanju obeležili su sistemski sprovođeni institucionalni pritisci, te medijsko i fizičko nasilje koje je vodilo ka danu glasanja ispunjenom strahom i uznemirenošću građana te dve lokalne zajednice.
Izborni dan u Kosjeriću nije bio ni slobodan, ni pošten, dok u Zaječaru rezultat ne odražava volju građana zato što su na čak 19% biračkih mesta zabeleženi teški oblici nepravilnosti. Odziv birača bio je rekordno visok u obe zajednice; u Kosjeriću je na birališta izašlo 84,2 odsto, a u Zaječaru 63,6 odsto upisanih birača.
Izborni dan u oba mesta protekao je uz izraženo prisustvo policije, ali i osoba u civilu s nejasnim ovlašćenjima, od kojih su mnoge pojavom i ponašanjem ostavljale utisak “batinaša”. Hronična nekažnjivost za ranije izborne zloupotrebe urušila je poverenje građana u integritet procesa, što je dovelo i do velikog prisustva građana koji su samoorganizovano došli u Kosjerić i Zaječar, s namerom da sprečavaju moguće izborne mahinacije.
Izborna kampanja počela je u vreme kada su tenzije u društvu dostizale vrhunac. U pitanju su izbori koji su raspisani u ambijentu društvene mobilizacije koja se može nazvati istorijskom, a usledila je posle pada nadstrešnice i pogibije 16 građana u Novom Sadu i time izazvanih studentskih i građanskih protesta koji ne prestaju duže od pola godine. Protesti su pokrenuli efektivnije organizovanje građana u lokalnim zajednicama, stvaranje ozbiljnije izazivačke pozicije na izborima, usled čega je vlast, nacionalna i lokalna, pribegla pojačanoj mobilizaciji i upotrebi državnih i javnih resursa, ali i drugim metodama izborne obmane.
Presing vlasti na građane Zaječara (47.353 birača) i Kosjerića (8.897 birača) se iz “normalizovanih” praksi izborne korupcije i pritisaka na birače prelio i u porast verbalnog i fizičkog nasilja “na terenu” uoči izbornog dana.
Razni mehanizmi kontrole i pritisaka na birače, uz manipulacije koje su se zbog nekažnjivosti učvrstile kroz niz prethodnih izbornih ciklusa, obeležili su 8. jun, izborni dan u Kosjeriću i Zaječaru.
Obeležja izborne kampanje, od tenzija i pritisaka do zloupotrebe institucija i javnih resursa, inženjeringa izborne ponude, agresivnog spajanja države, partije i predsednika države u jedan entitet i normalizovanja rastućeg nasilja — jasno su ukazivali da će i dan glasanja proteći u zapaljivoj i opresivnoj atmosferi.
Po preliminarnoj analizi Posmatračke misije Crte, tokom izbornog dana na 86 odsto biračkih mesta u Zaječaru i na 55 odsto biračkih mesta u Kosjeriću zabeleženi su pojedinačni slučajevi nepravilnosti.
U Kosjeriću je Posmatračka misija Crte zabeležila 20 različitih tipova incidenata. Najčešće zabeležen tip incidenta su sumnjivi automobili koji obilaze biračka mesta (40 odsto). Na svakom petom mestu nisu pravilno korišćeni lampa i sprej. Na po 14 odsto biračkih mesta birači nisu glasali lično, vođene su paralelne evidencije i fotografisani glasački listići. Na 14 odsto birališta zabeleženo je sumnjivo okupljanje oko biračkih mesta, koje ukazuje na moguću izbornu korupciju. Nezakonito prisustvo trećih lica zabeleženo je na 10 odsto biračkih mesta.
Posmatračka misija Crte je policiji prijavila da su posmatrači u Kosjeriću dobijali pretnje i bili izloženi provokacijama, ukjučujući i uznemiravanja i zastrašivanja telefonskim pozivima.
Na svakom četvrtom biračkom mestu u Kosjeriću zabeležena su najmanje četiri tipa incidenata.
Jedno od takvih mesta je biračko mesto 18. “Kuća se nalazi 600m od biračkih mesta 3 i 18. U tu kuću neprestano ljudi ulaze i izlaze, nije jasno koji su birači, a koji su „batinaši“, cirkulacija ljudi je velika i ne može jasno da se proceni”, jedan je od izveštaja posmatrača Crte. Sa istog biračkog mesta posmatrači su već ranije prijavljivali pretnje fizičkim nasiljem i uznemirujuće anonimne pozive telefonom. U prepodnevnim časovima je ispred tog mesta bilo uočljivo pojačano dovođenje birača na glasanje i sumnjivo okupljanje. Kasnije tokom dana, posmatrač je zabeležio da birački odbor namerno pogrešno proverava da li je birač ranije glasao – lampom proverava spoljašnji deo kažiprsta desne ruke, a sprejem prska donju stranu ruke, čime omogućava jednoj osobi da glasa više puta. |
U Zaječaru je Posmatračka misija Crte zabeležila 32 tipa incidenata. Najčešće su primećivani sumnjivi automobili koji obilaze biračka mesta (kod 36 odsto biračkih mesta). Fotografisanje listića iza paravana (33 odsto), vođenje paralelne evidencije (26 odsto), nekorišćenje UV lampa ili spreja (22 odsto). Ispred 16 odsto biračkih mesta zabeleženo je vođenje paralelne evidencije birača radi kolektivnog odlaska na glasanje. Na po 14 odsto biračkih mesta zabeleženo je glasanje bez važećeg dokumenta i slučajevi birača čija imena nisu pronađena u izvodu iz biračkog spiska. Na 12 odsto biračkih mesta u Zaječaru zabeležene su pretnje i pristici na posmatrače Crte. Na sedam odsto biračkih mesta zabeleženo je sumnjivo okupljanje koje ukazuje na moguću izbornu korupciju i nezakonito prisustvo trećih lica.
Na svakom trećem biračkom mestu u Zaječaru zabeležena su najmanje četiri, a na nekima od njih čak devet tipova incidenata.
Na primer, na biračkom mestu 13, posmatrači Crte trpeli su pritiske od početka dana, i to od predsednika biračkog odbora, koji je onemogućavao posmatranje i prikupljanje podataka o glasanju. Ispred biračkog mesta, uočena su dešavanja koja ukazuju na kupovinu glasova. Osim što se smenjivalo više vozila koji su ulazili u interakciju sa biračima i primećena je razmena novca, tu je bilo i kombija u kojima je nekoliko osoba vodilo paralelnu evidenciju i uzimalo lične karte od birača pre odlaska na glasanje. Organizovano su dovođeni i birači koji su delovali dezorijentisano ili da na biračko mesto dolaze protivno svojoj volji. |
Crta je policiji prijavila tri slučaja kupovine glasova u Zaječaru.
Posebna “inovacija” ovih izbora jeste angažovanje novih, vlastima bliskih posmatračkih organizacija, na prvom mestu izvesnog Centra za evropske vrednosti i Instituta za evropske slobode. Njihovi članovi su se aktivno mešali i u rad biračkih odbora, što je u suprotnosti s pravilima posmatranja izbora, i vrlo su blisko sarađivali s članovima biračkih odbora iz redova stranaka vlasti, i to na 70 odsto biračkih mesta u Kosjeriću i 40 odsto u Zaječaru. Na više biračkih mesta ti tzv. posmatrači su provocirali Crtine posmatrače.
Njihovi predstavnici su se u obraćanjima javnosti služili neistinama o ponašanju posmatrača Crte, pokušavajući da diskredituju i obesmisle institut građanskog posmatranja izbora.
Utisak je da vlast nastavlja da se oslanja na propagandnu tehniku „izvrnutog ogledala“ – kao što je pokušala da instalira svoje studente „koji žele da uče“, da predstavi svoje žrtve politički motivisanog nasilja, sada pokušava da unese dodatni nivo konfuzije u izbore delovanjem svojih, a navodno nezavisnih posmatrača.
Jedna analiza
Analizirajući odluku izborne komisije opštine Kosjerić o prigovoru na glasanje na biračkom mestu br. 25 koja je doneta 13.juna 2025.godine, Crta je došla do zaključka da je izborna komisija nepravilno, nepotpuno i netačno utvrdila činjenično stanje, te da je donela pogrešnu odluku. Izborna komisija opštine Kosjerić je, prilikom odlučivanja, naročito propustila da:
- Utvrdi da li je birač Josipović Zdenka upisana u izvodu iz biračkog spiska na biračkom mestu broj 25 u Kosjeriću, što je od presudnog značaja za osnovanost predmetnog prigovora;
- Utvrdi da li je potpis u izvodu zaista potpis birača Josipović Zdenke, prostim poređenjem s potpisom birača Josipović Zdenke sa saglasnosti koju je ona dala članu izborne komisije Opštine Kosjerić Svetozaru Surtovu;
U nastavku sledi analiza Odluke izborne komisije opštine Kosjerić
Činjenično stanje utvrđeno od strane OIK u Odluci o prigovoru:
- Da je član OIK Svetozar Surtov izvršio uvid u birački materijal za biračko mesto 25, dana 10. 6. 2025. godine sa početkom u 13.30 časova, pa do 16.55 časova;
Komentar Crte: Član OIK Svetozar Surtov vršio je uvid u izborni materijal u skladu s članom 51 Zakona o lokalnim izborima;
- Da je član OIK Svetozar Surtov dana 10. 6. 2025. godine u 19.38 časova na pisarnicu OU Kosjerić predao dopunu zahteva od 10. 6. 2025. godine, zavedenu pod del. br. 013-131/2025, uz koji je dostavio pismenu saglasnost birača Josipović Zdenke iz Kosjerića, bez overenog potpisa od strane nadležnog javnog beležnika;
- Da predata izjava saglasnosti birača Josipović Zdenke nije overena kod nadležnog javnog beležnika, čime se dovodi u sumnju sadržina same saglasnosti iz zloupotreba potpisa Josipović Zdenke;
- Da je član OIK Svetozar Surtov, vršio uvid u izborni materijal i proveru da li je glasala birač Josipović Zdenka, bez prethodne saglasnosti birača Josipović Zdenke, čime je postupio suprotno odredbama člana 51. ZLI;
Komentar Crte: Zakon o lokalnim izborima u članu 51 ne propisuje da pismena saglasnost mora biti overena kod javnog beležnika, dodatno Zakon o opštem upravnom postupku u članu 49 propisuje da se punomoćje daje u pismenom obliku ili usmeno na zapisnik, a da organ nalaže stranci da podnese overeno punomoćje ako posumnja u njegovu istinitost, što nadležni organ nije učinio, te ne može post festum da dovodi u sumnju verodostojnost potpisa birača Josipović Zdenke, odnosno mora ga smatrati valjanim, budući da je takvu izjavu prihvatio i omogućio članu OIK Svetozaru Surtovu da izvrši dodatni uvid u izborni materijal, odnosno da izvrši proveru da li je glasala birač Josipović Zdenka. U skladu s tim, takođe ne stoji tvrdnja iz tačke 4 – jasno je prema napred izloženom da je Svetozar Surtov imao saglasnost birača Josipović Zdenke.
- Da je službeno lice sačinilo službenu belešku koju je dostavila predsedniku OIK, a u kojoj je pored opisa radnji koje su izvršene konstatovano i da je “uočeno da je u izvodu iz biračkog spiska pod rednim brojem 227. umesto Melentijević (Petronija) Jasmine potpisana Josipović Zdenka”, te da u istoj nema navoda koji se u prigovoru tvrde o svedočenju predsednice OIK;
Komentar Crte: Službenom beleškom je uočeno da je u izvodu iz biračkog spiska pod rednim brojem 227. umesto Melentijević (Petronija) Jasmine potpisana Josipović Zdenka i to OIK ni u jednom trenutku ne negira, a činjenica je takođe i da birač Josipović Zdenka nije upisana u izvod iz biračkog spiska na biračkom mestu br. 25 u Kosjeriću, odnosno da joj je birački odbor dopustio da glasa na navedenom biračkom mestu. Prema navedenom činjeničnom stanju, birački odbor na biračkom mestu br. 25 u Kosjeriću dopustio je licu koje nije upisano u izvod iz biračkog spiska da glasa na navedenom biračkom mestu, te je u skladu s tim izborna komisija morala u skladu s članom 116 stav 1 tačka 2) Zakona o izboru narodnih poslanika da poništi glasanje na biračkom mestu br. 25 po službenoj dužnosti.
- Da birač Melentijević (Petronije) Jasmina u zakonom predviđenom roku nije podnela prigovor na glasanje na biračkom mestu na kojem je upisana u izvod iz biračkog spiska ako ga je birački odbor neosnovano sprečio da glasa ili ako mu je na biračkom mestu povređeno pravo na slobodno i tajno glasanje;
Komentar Crte: Postoji mogućnost da birač Melentijević Jasmina nije tog dana ni izašla na glasanje, ali je u svakom slučaju činjenica da ona nije podnela prigovor na glasanje na biračkom mestu irelevantan za predmet u pitanju.
- Da birač Josipović Zdenka nije u skladu sa Uputstvom o načinu ostvarivanja prava birača na informaciju o tome da li je u izvodu iz biračkog spiska evidentirano da je glasao podnela nijedan zahtev;
Komentar Crte: Birač Josipović Zdenka nije koristila navedeni mehanizam za proveru da li je u izvodu iz biračkog spiska evidentirano da li je glasala, već mehanizam iz člana 51. Zakona o lokalnim izborima, kako je izborna komisija napred pravilno utvrdila.
- Da je birač Josipović Zdenka upisana u birački spisak na teritoriji opštine Kosjerić;
Komentar Crte: Činjenica da je birač Josipović Zdenka upisana u birački spisak na teritoriji opštine Kosjerić nije relevantna za predmet u pitanju. Ono što je relevantno jeste da li je ona upisanu u izvod iz biračkog spiska za biračkog mesto br. 25 u Kosjeriću. Izborna komisija u svojoj Odluci nijednog trenutka ne negira tu tvrdnju, a takođe je bila dužna da utvrdi da li je navedeni birač upisan u izvod iz biračkog spiska za biračko mesto br. 25 u Kosjeriću. Takođe, upitom u birački spisak na sajtu MDULS i proverom za biračko mesto br. 25 u Kosjeriću Crta je utvrdila da birač Josipović Zdenka ne postoji na tom biračkom mestu.
- Da je u Zapisniku o radu biračkog odbora sa biračkog mesta br. 25 – prostorije KJP “Elan” – hodnik i kancelarija u tački 14. (da li su članovi biračkog odbora imali primedbe na postupak sprovođenja glasanja na biračkom mestu) zaokruženo NE, kao i da u rubrici 15. (napomene biračkog odbora) nema evidentiranih napomena;
- Da su Zapisnik o radu biračkog odbora bez primedbi potpisali svi članovi biračkog odbora imenovani rešenjem OIK Kosjerić, čime su potvrdili da su u potpunosti ispoštovani svi propisi kojima se uređuje sprovođenje izbora;
Komentar Crte: Činjenica da članovi biračkog odbora nisu imali primedbe na glasanje na biračkom mestu br. 25 nije relevatnan u kontekstu ovog prigovora. Ono što je relevatno jeste da je birački odbor dopustio licu koje nije upisano u izvod iz biračkog spiska na navedenom biračkom mestu da glasa. Čini se da OIK Kosjerić tvrdi da se potpisima svih članova biračkog odbora Zapisnik o radu biračkog odbora konstitutiše neoboriva pravna pretpostavka o zakonitosti i pravilnosti glasanja na biračkom mestu. Ukoliko bi to bio slučaj, institut prigovora bi bio obesmišljen. Suprotno onome što naizgled tvrdi OIK Kosjerić, reč je o oborivoj pravnoj pretpostavci koja se kako je to zakonodavac i predvideo obara prigovorima. Ukoliko bi se stanovište OIK Kosjerić uzelo kao pravilno, izborna komisija ne bi mogla ni po službenoj dužnosti (u većini slučajeva propisanih zakonom), niti u slučajevima kada ne mogu da se utvrde rezultati glasanja na biračkom mestu da poništi i ponovi glasanja, a ukoliko su takav Zapisnik o radu potpisali svi članovi biračkog odbora.
- Da je u Izvodu iz JBS za biračkog mesto br. 25, navodni potpis Josipović Zdenke nečitak i nejasan;
Komentar Crte: Službenom beleškom nije tako utvrđeno, a takođe je na osnovu potpisa sa saglasnosti birača Josipović Zdenke koju je ona dala Svetozaru Surtovu moglo da se prostim poređenjem utvrdi da li je reč o istom potpisu.
* Analiza je urađena na osnovu uvida u tekst prigovora i rešenja o odbačaju
** Glavni naslov FBD
Molimo vas da razmislite o vašoj podršci
Forumu za bezbednost i demokratiju.
Možete nas podržati na sledeće načine